Kreatív Fizika online Verseny 2024

5.-12. osztályos tanulók számára


A 2024-es évre az alábbi három kategóriát hirdetjük:

KEDVENC KÍSÉRLETEM (5-6. osztályos diákok számára) A feladat egy fizikai vagy természeti jelenség, kísérlet vagy mérés bemutatása saját készítésű eszközzel, valamint értelmezés, magyarázat. Előnyt jelenthet az újrahasznosítható anyagok (pl. pillepalack, konzervdoboz, üdítős doboz, stb…) használata. A témakör szabadon választható!

Nem szükségszerű, de további előnyt jelenthet, ha a versenyző mérésekkel valamely fizikai törvényszerűség igazolását elvégzi. 


LÉGNYOMÁS (7-12. osztályos diákok számára) A feladat a légnyomás mérése, pl. a légnyomás helytől, magasságtól vagy egyéb paraméterektől való függésének meghatározása. Előnyt jelenthet az újrahasznosítható anyagok (pl. pillepalack, konzervdoboz, üdítős doboz, stb…) használata. Ötletként javasoljuk a nyomásmérést pl.:

  • liftben,
  • szabadesés közben,
  • lufiban a felfújás vagy leeresztés közben,
  • vagy akár szenzorokkal felszerelt vízrakéta fellövése közben – ekkor persze egyéb paraméterek is mérhetők, mint pl. a rakéta gyorsulása és sebessége az idő függvényében, az elért magasság, stb…
Egyéb saját ötlet és annak megvalósítása előnyt jelent. A méréshez lehet használni okostelefont – lehetőleg úgy, hogy közben ne érje kár, egyéb szenzorokat, de akár saját készítésű nyomásmérő eszközt is. Feladat a kapott eredmények kiértékelése, prezentálása, értelmezése is.


SZÉLSEBESSÉG MÉRÉSE (7-12. osztályos diákok számára)  A feladat a szélsebességnek, a levegő áramlási sebességének a meghatározása valamilyen saját készítésű eszközzel. Ha a mérést benti körülmények között végezzük, akkor "szél" fújására alkalmas lehet pl. egy hajszárító is. Kiindulási ötletként javasoljuk az alábbiakat:

  • a szélsebesség meghatározása fonálra függesztett pingpong labda kitérésének vizsgálatával,
  • a szélsebesség meghatározása merev síklap kitérésének vizsgálatával.

Előnyt jelent egyéb, jó saját ötlet és annak megvalósítása. Feladat a kapott eredmények kiértékelése, prezentálása, értelmezése is. 


A versenyzőnek videódokumentációt kell készíteni a teljes munkafolyamatról úgy, hogy egyértelműen látszódjon, hogy ő maga hogyan készíti a bemutatáshoz használt eszközöket, hogyan állítja össze és mutatja be a kísérletet, végzi el a mérést; illetve az elkészített eszköz működését, használatát, stb... A videóból egyértelműen derüljön ki, hogy a versenyző érti, hogy milyen jelenséget mutat be a kísérlet, hogyan működik az adott eszköz, és képes azt érthetően magyarázni. Az elkészített felvételekből össze kell vágni egy max. 5-6 perces videót.

További részletek:

Kreatív Fizika Verseny 2024 részletes versenyfelhívás


Nevezési határidő: 2024. május 11.

nevezési lap

A verseny lebonyolítása, eredményhirdetés: 

A 2024. május 11-ig feltöltött pályamunkákat (videókat) a zsűri május 18-ig értékeli.

A verseny "időpontja" - a zsűri értékelése és online eredményhirdetés: 2024. május 18 (szombat).

Díjak:

Értékes tárgynyeremények.

Mindegyik szekcióban a legkiemelkedőbb projekteket díjazzuk. A zsűri döntése alapján különdíj is odaítélhető.

Amennyiben a zsűri úgy ítéli, a legkiemelkedőbb tehetségek számára ingyenes vagy kedvezményes részvételi lehetőséget biztosítunk a 2024. júliusi Kreatív Fizika Táborban. 

Esetleges további információk, vagy kérdések a szervezőkhöz:

Beszeda Imre:         tel.: 06 20 4190224; mail: beszedaimre@gmail.com

Stonawski Tamás:  tel.: 06 20 4603552; mail: stonawski@gmail.com


A 2022-es Kreatív Fizika Verseny nyertesei:

Gratulálunk a 2021. évi Kreatív Fizika Verseny díjazottainak!

Igen magasra tették a mércét a jövő évi verseny résztvevői számára, de ennek kifejezetten örülünk, mert jó példát mutatnak mindenki számára. Tanulhatunk tőlük! 

Az értékelést, az eredményhirdetést és a videókat a https://www.facebook.com/kreativfizika/ 

oldalon nézhetitek meg.

Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el