Kreatív Fizika online Verseny 2024
5.-12. osztályos tanulók számára!
A 2024-es évre az alábbi három kategóriát
hirdetjük:
KEDVENC KÍSÉRLETEM (5-6. osztályos diákok számára) A feladat egy fizikai vagy természeti jelenség, kísérlet vagy mérés bemutatása saját készítésű eszközzel, valamint értelmezés, magyarázat. Előnyt jelenthet az újrahasznosítható anyagok (pl. pillepalack, konzervdoboz, üdítős doboz, stb…) használata. A témakör szabadon választható!
Nem szükségszerű, de további előnyt jelenthet, ha a versenyző mérésekkel valamely fizikai törvényszerűség igazolását elvégzi.
LÉGNYOMÁS (7-12. osztályos diákok számára) A feladat a légnyomás mérése, pl. a légnyomás helytől, magasságtól vagy egyéb paraméterektől való függésének meghatározása. Előnyt jelenthet az újrahasznosítható anyagok (pl. pillepalack, konzervdoboz, üdítős doboz, stb…) használata. Ötletként javasoljuk a nyomásmérést pl.:
- liftben,
- szabadesés közben,
- lufiban a felfújás vagy leeresztés közben,
- vagy akár szenzorokkal felszerelt vízrakéta fellövése közben – ekkor persze egyéb paraméterek is mérhetők, mint pl. a rakéta gyorsulása és sebessége az idő függvényében, az elért magasság, stb…
SZÉLSEBESSÉG MÉRÉSE (7-12. osztályos diákok számára) A feladat a szélsebességnek, a levegő áramlási sebességének a meghatározása valamilyen saját készítésű eszközzel. Ha a mérést benti körülmények között végezzük, akkor "szél" fújására alkalmas lehet pl. egy hajszárító is. Kiindulási ötletként javasoljuk az alábbiakat:
- a szélsebesség meghatározása fonálra függesztett pingpong labda kitérésének vizsgálatával,
- a szélsebesség meghatározása merev síklap kitérésének vizsgálatával.
Előnyt jelent egyéb, jó saját ötlet és annak megvalósítása. Feladat a kapott eredmények kiértékelése, prezentálása, értelmezése is.
A versenyzőnek videódokumentációt kell készíteni a teljes munkafolyamatról úgy, hogy egyértelműen látszódjon, hogy ő maga hogyan készíti a bemutatáshoz használt eszközöket, hogyan állítja össze és mutatja be a kísérletet, végzi el a mérést; illetve az elkészített eszköz működését, használatát, stb... A videóból egyértelműen derüljön ki, hogy a versenyző érti, hogy milyen jelenséget mutat be a kísérlet, hogyan működik az adott eszköz, és képes azt érthetően magyarázni. Az elkészített felvételekből össze kell vágni egy max. 5-6 perces videót.
További részletek:
Kreatív Fizika Verseny 2024 részletes versenyfelhívás
A verseny lebonyolítása, eredményhirdetés:
A 2024. május 11-ig feltöltött pályamunkákat (videókat) a zsűri május 18-ig értékeli.
A verseny "időpontja" - a zsűri értékelése és online eredményhirdetés: 2024. május 18 (szombat).
Díjak:
Értékes tárgynyeremények.
Mindegyik szekcióban a legkiemelkedőbb projekteket díjazzuk. A zsűri döntése alapján különdíj is odaítélhető.
Amennyiben a zsűri úgy ítéli, a legkiemelkedőbb tehetségek számára
ingyenes vagy kedvezményes részvételi lehetőséget biztosítunk a 2024. júliusi Kreatív
Fizika Táborban.
Esetleges további információk, vagy kérdések a szervezőkhöz:
Beszeda Imre: tel.: 06 20 4190224; mail: beszedaimre@gmail.com
Stonawski Tamás: tel.: 06 20 4603552; mail: stonawski@gmail.com
A 2022-es Kreatív Fizika Verseny nyertesei:
Gratulálunk a 2021. évi Kreatív Fizika Verseny díjazottainak!
Igen magasra tették a mércét a jövő évi verseny résztvevői számára, de ennek kifejezetten örülünk, mert jó példát mutatnak mindenki számára. Tanulhatunk tőlük!
Az értékelést, az eredményhirdetést és a videókat a https://www.facebook.com/kreativfizika/
oldalon nézhetitek meg.